Marcel Duchamp · Nu descendant un escalier nº2
1912 – Óleo sobre lienzo – Philadelphia Museum of Art
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – 1912 – Oil on canvas – Philadelphia Museum of Art
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – detail 1
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – detail 2
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – detail 3
Una de las pinturas más audaces de las primeras vanguardias del siglo XX. Los desnudos bajando una escalera de Duchamp son iconos a medio camino entre el cubismo, el futurismo y el dada, en los que la multiplicación de puntos de vista sugiere una sensación de movimiento nunca vista hasta entonces.
La interpretación del cuerpo humano como una máquina en movimiento es una idea puramente futurista en la que el desarrollo de la cronofotografía y los comienzos de la cinematografía tuvieron mucho que ver. Poco después de estas composiciones, Duchamp comenzaría su periodo más «dada», con sus «ready-mades» y sus icónicas «fuentes-orinales».
Texto: G. Fernández, theartwolf.com
Marcel Duchamp · Nu descendant un escalier nº2
1912 – Oil on canvas – Philadelphia Museum of Art
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – 1912 – Oil on canvas – Philadelphia Museum of Art
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – detail 1
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – detail 2
Marcel Duchamp – Nude-descending-a-staircase-no2 – detail 3
One of the most audacious paintings of the early 20th century avant-gardes. Duchamp’s ‘nus’ are half-cubist, half-futurist, even half-dada icons, in which the multiplication of points of view creates an outstanding sensation of movement.
The interpretation of the human body as a moving machine is a purely futurist idea in which the development of chronophotography and the beginnings of cinematography played an important role. Shortly after these compositions, Duchamp began his «dada» period, with his famous «ready-mades» and his iconic «urinals».
Text by G. Fernández, theartwolf.com